Matthias Bottling

M.Sc. in Business Education

B.Sc. in Economics

 

Address:
Universität Hohenheim
Professorship for business education, especially teaching and learning processes
Institute for Education, Work and Society
Fruwirthstraße 47
D-70593 Stuttgart

E-Mail: matthiaswilhelm.bottling@uni-hohenheim.de

Room: Kavaliershaus 1, Room 114

Short vita

10/2017 – 03/2020
Master of Science in Business Education (M.Sc.)
University of Constance<

10/2013 – 03/2017
Bachelor of Science in Economics (B.Sc.)
University of Constance

09/2009 – 07/2012
Baccalaureate
Humpis School Ravensburg

since 07/2020
Research Assistant

University of Hohenheim
Department of Business Education, especially Teaching and Learning Processes (560A)

10/2017 – 03/2020
Scientific assistant
University of Constance
Department of Economics

04/2017 – 09/2017
Company internship
Daimler AG, Stuttgart
Marketing & Sales

08/2015 – 12/2015
Semester abroad
Northern Arizona University, Flagstaff, USA

  • Stress, resilience and health promotion in teaching and learning contexts
  • Resources and stress factors in prospective teachers
  • Research focus Work, Digitization and Sustainability

Associate member of the German Society for Educational Science (DGfE):

Section Empirical Educational Research and Section Vocational and Business Education

2022

Schadt, C., Ehlen, R., Schleher, L., Zirnig, C., Weiß, J. K., Bottling, M. & Warwas, J. (2022): Digitale unterrichtsbezogene Zusammenarbeit zwischen angehenden Lehrkräften berufsbildender Schulen. In: bwp@ Berufs- und Wirtschafts­päda­gogik – online, Ausgabe 43, 1-32. Online: https://www.bwpat.de/ausgabe43/schadt_etal_bwpat43.pdf (18.12.2022).

Kärner, T., Heinrichs, K., Weiß, J. K., Bottling, M. (2022): Zwischen Macht und Vertrauen: beziehungsbezogene Belastung beim Übergang in den Lehrberuf. In: Stein, R. & Kranert, H.- W. (Hrsg.), Psychische Belastungen in der Berufsbiografie: Interdisziplinäre Perspektiven (S. 280-292). Bielefeld: wbv Media.

 

2021

Kärner, T., Bottling, M., Friederichs, E. & Sembill, D. (2021). Between Adaptation and Resistance: A Study on Resilience Competencies, Stress, and Well-Being in German VET Teachers. Frontiers in Psychology, 12:619912. doi: 10.3389/fpsyg.2021.619912

 

2022

Bottling, M. (2022). Transaktion zwischen Person und Umwelt – Belastungsbewältigung angehender Lehrkräfte im Referendariat für das Lehramt an beruflichen Schulen. Einzelbeitrag im Rahmen des Young Researcher Forums und der Vortragsreihe „Vorbereitungsdienst als Entwicklungsaufgabe“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Pädagogische Hochschule Freiburg, 26.-28. September 2022.

 

Schadt, C., Schleher, L., Weiß, J. K., Bottling, M., Warwas, J., Ehlen, R., & Zirnig, C. (2022). Digitale unterrichtsbezogene Zusammenarbeit im Vorbereitungsdienst an berufsbildenden Schulen. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe „Ausgestaltung des Vorbereitungsdienstes“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Pädagogische Hochschule Freiburg, 26.-28. September 2022.

 

Bottling, M., Weiß, J. K., Kärner, T. & Heinrichs, K. (2022). Zwischen Macht und Vertrauen: Beziehungsbezogene Konstellationen und Belastung beim Übergang in den Lehrberuf. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe "Referendariat und Berufseinstieg". 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF): Alles auf Anfang? Bildung im Digitalen Wandel. 09.-11. März 2022.

 

Schadt, C., Ehlen, R., Schleher, L., Weiß, J. K., Bottling, M. & Zirnig, C. (2022). Kooperative Wissensarbeit in digitalen Lerngemeinschaften (angehender) Lehrkräfte. Posterpräsentation auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF): Alles auf Anfang? Bildung im Digitalen Wandel. 09.-11. März 2022.

 

2021

Ehlen, R., Schadt, C., Schleher, L., Weiß, J. K., Bottling, M., Spintig, C. & Zirnig, C. (2021). Kooperative Wissensarbeit in digitalen Lerngemeinschaften von (angehenden) Lehrkräften. Vortrag auf dem FORVET_Forschungskolloquium Berufsbildung. PH Oberösterreich (online), 30. September - 01. Oktober 2021.

 

Bottling, M., Kärner, T., Friedrichs, E., Sembill, D. & Weiß, J. K. (2021). Resilienz im Vorbereitungsdienst für das Lehramt an beruflichen Schulen: Analyse personenspezifischer Unterschiede im Umgang mit Belastungen. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe „Stress und Resilienz“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Universität Bamberg (online), 15.-17. September 2021.

 

Weiß, J. K., Kärner, T., Heinrichs, K. & Bottling, M. (2021). Soziale Unterstützung und dyadisches Coping im Referendariat. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe „Stress und Resilienz“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Universität Bamberg (online), 15.-17. September 2021.

Winter semester 2022/23

Focus Seminar Pedagogy/Didactics: Stress Factors and Coping Resources in Teacher Education - An Empirical Approach

Exercise to the lecture Educational Science Theories

Exercise for the lecture Introduction to Vocational and Business Education

Exercise for the lecture Business Didactics Basics

 

Summer semester 2022

Focus seminar pedagogy/didactics: risk and protective factors in the teaching profession

Exercise to the lecture general didactics

 

Winter semester 2021/22

Focus Seminar Pedagogy/Didactics: Risk and Protective Factors in the Teaching Profession

Exercise for the lecture Educational Science Theories

Exercise for the lecture Introduction to Educational Science

Exercise for the lecture Introduction to Vocational and Business Education

 

Summer semester 2021

Exercise to the lecture general didactics

Exercise to the lecture vocational education

 

Winter semester 2020/21

Exercise for the lecture Educational Science Theories

Exercise to the lecture Introduction to Educational Science

Exercise for the lecture Introduction to Vocational and Business Education