Julia Katharina Weiß
M.Sc. in Business Education
B.Sc. in Economics
Address:
Universität Hohenheim
Professorship for business education, especially teaching and learning processes
Institute for Education, Work and Society
Fruwirthstraße 47
D-70593 Stuttgart
E-Mail: ju.weiss@uni-hohenheim.de
Room: Kavaliershaus 1, Room 116
Short vita
10/2018 – 03/2020
Master of Science in Business Education (M.Sc.)
University of Constance
04/2015 – 03/2018
Bachelor of Science in Economics (B.Sc.)
University of Constance
10/2013 – 03/2015
Teacher training in mathematics and English
University of Constance
09/2004 – 07/2012
Baccalaureate
Wieland High School Biberach
since 01/2021
Research Assistant
University of Hohenheim
Department of Business Education, especially Teaching and Learning Processes (560A)
04/2019 – 03/2020
Working student
ZF Friedrichshafen AG
Personnel and Organizational Development
HR Corporate Functions: Personnel & Organizational Development
04/2018 – 09/2018
Company internship
ZF Friedrichshafen AG
Personnel and Organizational Development
HR Corporate Functions: Global Learning & ZF Academies
09/2016 – 01/2017
Semester abroad in the field of Economics
City University of London, UK
09/2012 – 08/2013
Stay abroad and language school
Vancouver, British Columbia, Kanada
Trainer aptitude test (AEVO)
- Stress, resilience and health promotion in teaching and learning contexts
- Resources and stress factors in prospective teachers
- Research focus Work, Digitization and Sustainability
Associate member of the German Society for Educational Science (DGfE):
Section Empirical Educational Research and Section Vocational and Business Education
2022
Schadt, C., Ehlen, R., Schleher, L., Zirnig, C., Weiß, J. K., Bottling, M. & Warwas, J. (2022): Digitale unterrichtsbezogene Zusammenarbeit zwischen angehenden Lehrkräften berufsbildender Schulen. In: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, Ausgabe 43, 1-32. Online: https://www.bwpat.de/ausgabe43/schadt_etal_bwpat43.pdf (18.12.2022).
Kärner, T., Heinrichs, K., Weiß, J. K., Bottling, M. (2022): Zwischen Macht und Vertrauen: beziehungsbezogene Belastung beim Übergang in den Lehrberuf. In: Stein, R. & Kranert, H.- W. (Hrsg.), Psychische Belastungen in der Berufsbiografie: Interdisziplinäre Perspektiven (S. 280-292). Bielefeld: wbv Media.
2021
Kärner, T., Weiß, J. K. & Heinrichs, K. (2021). A social perspective on resilience: social support and dyadic coping in teacher training. Empirical Research in Vocational Education and Training, 13(24). https://doi.org/10.1186/s40461-021-00126-y
2022
Weiß, J. K. (2022). Das Selbst im sozialen Kontext des Referendariats – Bewältigungsressourcen und soziale Interdependenzen in der beruflichen Lehrer:innenbildung. Einzelbeitrag im Rahmen des Young Researcher Forums und der Vortragsreihe „Vorbereitungsdienst als Entwicklungsaufgabe“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Pädagogische Hochschule Freiburg, 26.-28. September 2022.
Schadt, C., Schleher, L., Weiß, J. K., Bottling, M., Warwas, J., Ehlen, R., & Zirnig, C. (2022). Digitale unterrichtsbezogene Zusammenarbeit im Vorbereitungsdienst an berufsbildenden Schulen. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe „Ausgestaltung des Vorbereitungsdienstes“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Pädagogische Hochschule Freiburg, 26.-28. September 2022.
Bottling, M., Weiß, J. K., Kärner, T. & Heinrichs, K. (2022). Zwischen Macht und Vertrauen: Beziehungsbezogene Konstellationen und Belastung beim Übergang in den Lehrberuf. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe "Referendariat und Berufseinstieg". 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF): Alles auf Anfang? Bildung im Digitalen Wandel. 09.-11. März 2022.
Schadt, C., Ehlen, R., Schleher, L., Weiß, J. K., Bottling, M. & Zirnig, C. (2022). Kooperative Wissensarbeit in digitalen Lerngemeinschaften (angehender) Lehrkräfte. Posterpräsentation auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF): Alles auf Anfang? Bildung im Digitalen Wandel. 09.-11. März 2022.
2021
Ehlen, R., Schadt, C., Schleher, L., Weiß, J. K., Bottling, M., Spintig, C. & Zirnig, C. (2021). Kooperative Wissensarbeit in digitalen Lerngemeinschaften von (angehenden) Lehrkräften. Vortrag auf dem FORVET_Forschungskolloquium Berufsbildung. PH Oberösterreich (online), 30. September - 01. Oktober 2021.
Weiß, J. K., Kärner, T., Heinrichs, K. & Bottling, M. (2021). Soziale Unterstützung und dyadisches Coping im Referendariat. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe „Stress und Resilienz“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Universität Bamberg (online), 15.-17. September 2021.
Bottling, M., Kärner, T., Friedrichs, E., Sembill, D. & Weiß, J. K. (2021). Resilienz im Vorbereitungsdienst für das Lehramt an beruflichen Schulen: Analyse personenspezifischer Unterschiede im Umgang mit Belastungen. Einzelbeitrag im Rahmen der Vortragsreihe „Stress und Resilienz“. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Universität Bamberg (online), 15.-17. September 2021.
Winter semester 2022/23
Focus Seminar Pedagogy/Didactics: Stress Factors and Coping Resources in Teacher Education - An Empirical Approach
Exercise to the lecture Educational Science Theories
Exercise to the lecture Business Education and Educational Psychology
Exercise for the lecture Business Didactics Basics
Summer semester 2022
Focus Seminar Pedagogy/Didactics: Risk and Protective Factors in the Teaching Profession
Exercise for the lecture career choice, initial vocational training and continuing vocational training
Winter semester 2021/22
Focus Seminar Pedagogy/Didactics: Risk and Protective Factors in the Teaching Profession
Exercise for the lecture Educational Science Theories
Exercise for the lecture Introduction to Educational Science
Exercise for the lecture Introduction to Vocational and Business Education
Summer semester 2021
Exercise to the lecture career choice, initial vocational training and continuing vocational training
Exercise for the lecture Vocational Education